Verbranden

Verbranden van calorieën

Het verbranden van calorieën is een lichamelijk proces, dat zich zowel in inactieve als in actieve positie toestand voordoet. Daarbij kan er uiteraard wel onderscheiden worden dat het calorieverbruik toeneemt naarmate het lichaam zich meer inspant. Het verbranden van calorieën wordt een belangrijk aandachtspunt als je van plan bent om te gaan afvallen. Zeker als je last hebt van overgewicht of van vetzucht wordt aangeraden om kilo’s te verliezen door extra calorieën te verbranden.

Calorieën verbranden door te sporten

Als je van plan bent om af te vallen, dan kun je daarvoor een gepast dieet volgen. Maar ook is het daarbij belangrijk om in beweging te komen. Extra calorieën kun je verbranden door namelijk intensief te gaan sporten. Het overgewicht is namelijk ontstaan doordat je meer calorieën hebt gegeten dan er door je lichaam zijn verbruikt. De overtollige calorieën zijn daarbij door je lichaam opgeslagen als lichaamsvet. Dat is normaal gesproken een reserve, maar die kan ook te groot worden. Je kunt ervan uitgaan dat er vijfhonderd gram vet wordt aangelegd als reserve in je lichaam als je 3500 calorieën tot je neemt. Omgekeerd zou je dus vijfhonderd gram vet kwijt kunnen raken als je 3500 calorieën minder eet, dan je eigen lichaam verbrandt. Vijfhonderd calorieën per dag minder eten of verbranden betekent per week een gewichtsverlies van vijfhonderd gram.

Calorieverbranding en gewichtsverlies

Bij het verbranden van calorieën om gewichtsverlies te bewerkstelligen is het uiteraard wel van belang om van een voor jou normale calorieverbranding uit te gaan. Voor een man geldt namelijk een andere benodigde dagelijkse hoeveelheid calorieën als voor een vrouw. Daarvoor zijn richtlijnen opgesteld, waarbij 2500 calorieën voor een man normaal is en 2100 calorieën voor een vrouw. Het is slechts een richtlijn om dat er ook nog andere factoren een rol spelen, zoals veel sporten, zwaar lichamelijk werk en de natuurlijke stofwisseling. Het verbranden van calorieën kun je tijdens bijvoorbeeld een cardiotraining prima in de gaten houden. Ook zijn er tabellen beschikbaar, waarin je ziet hoeveel calorieën er verbrand worden als je bijvoorbeeld gaat joggen, wandelen of fietsen. Met het extra verbranden van calorieën behaal je in elk geval eerder je streefgewicht.

Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie achter.


Copyright © 2018 / contact : i n f o @ calorieenverbranden .nl