Afvallen zonder te sporten

Niet iedereen houdt ervan om te sporten. Misschien houd je wel van sporten maar heb je er gewoon te weinig tijd voor. Wil je afvallen dan is sporten geen must. Het kan namelijk ook heel goed zonder. Sterker nog, de invloed van eten op afvallen is veel groter dan de invloed van bewegen. Vaak wordt de richtlijn gebruikt dat afvallen voor 75 % gezonder en minder eten is, en voor 25 % meer beweging. Door gezond en minder te eten valt er dus veel te winnen (verliezen)

Dagelijkse caloriebehoefte

Hoeveel calorieën Je lichaam heeft energie nodig om alles goed te laten functioneren en om je lichaam op temperatuur te houden. Wil je afvallen dan moet je zorgen dat je lichaam de reserves (vet) aan gaat spreken om alles goed werkende te houden. Je moet er dus voor zorgen dat je minder calorieën inneemt aan voedsel dan de hoeveelheid die je lichaam dagelijks nodig heeft. Hoeveel calorieën je nodig hebt hangt af van verschillende factoren, denk aan leeftijd, gewicht, lengte, geslacht en de hoeveelheid beweging op een dag. Meest ligt het aantal ergens tussen de 2000 en 3000 kcal. Wil je ongeveer weten hoeveel calorieën jij nodig hebt, gebruik dan onze calculator om dit aantal zo goed mogelijk te benaderen.

De uitkomst geeft twee waarden aan. Het aantal dat je minimaal tot je moet nemen om al je organen goed te laten werken, en het aantal calorieën dat je nodig hebt om op het huidige gewicht te blijven. Ga je tussen deze twee waarden in zitten dat zal je na verloop van tijd gaan afvallen. Grofweg wordt vaak gezegd dat je rond de 7500 kilocalorieën minder moet eten om 1 kilo af te vallen. Dus als je ervoor kan zorgen dat je ongeveer 375 kilocalorieën per dag minder eet, val je ongeveer 1 kilo af in een maand. Dit kunnen 3 flesjes bier zijn, 70 gram chips, 12 kopjes koffie met melk en suiker, 2 gevulde koeken of bijvoorbeeld een klein (125 gram) frietje met mayo.

Goede en slechte calorieën ?

Minder calorieën is niet alles en het ligt allemaal wel iets genuanceerder. Calorieën zijn er namelijk in verschillende soorten en je kan ze op verschillende manier binnen krijgen. Waar je vooral op moet letten is dat je de koolhydraten links laat liggen. Bij de calorieën die je binnen krijgt in de vorm van koolhydraten is de kans namelijk het grootst dat deze worden omgezet in lichaamsvet. Veel beter is het om de calorieën binnen te krijgen door het eten van producten met veel eiwitten of door voedsel te kiezen met veel goede vetten (wat zijn goede vetten? informatie hierover vind je op de website van het voedingscentrum)

Toch sporten ?

Wil je liever afvallen door gezond te eten, maar ook meer te gaan sporten (de beste combinatie) kijk dan eens in ons overzicht van sporten waarmee je het beste calorieën kan verbranden. Heb jij ervaring met afvallen door gezonder en/of minder te eten? Laat dan hieronder je reactie achter en deel je ervaringen. Anderen kunnen hier weer steun aan hebben.

Rekentools