Calorieën verbranden met fietsen

Fietsen is een goede activiteit om calorieën mee te verbranden. Bijna iedereen heeft een fiets en kan erop fietsen. Het aantal calorieën dat je met fietsen verbandt hangt af van je gewicht en van de snelheid. Het aantal calorieën dat je verbrandt per kilometer blijft, ongeacht je snelheid, ongeveer gelijk. In de tabellen hieronder kan je zien hoeveel calorieën je ongeveer verbrandt met fietsen.

Hoeveel calorieën verbrand je met 1 kilometer fietsen?

Als je 1 kilometer fietst op een normale fiets, zonder elektrische ondersteuning, dan verbrand je ongeveer 30 kilocalorieën. Afhankelijk van je gewicht, geslacht en stofwisseling kan dit aantal verschillen. In de tabel hieronder maken we een schatting op basis van gewicht en geslacht.

Gewicht 50 kg 60 kg 70 kg 80 kg 90 kg 100 kg
Mannen 21 kcal 25 kcal 29 kcal 34 kcal 38 kcal 42 kcal
Vrouwen 19 kcal 23 kcal 27 kcal 32 kcal 36 kcal 40 kcal

Hoeveel calorieën verbrand je per uur?

Wil je graag weten hoeveel calorieën je verbrandt als je een uur lang fiets? Het aantal verbrandde calorieën is afhankelijk van je gewicht en van de snelheid. Voor vrouwen zou het aantal iets lager uitvallen, bij mannen juist iets hoger dan de aantallen in onderstaande tabel. 

Snelheid 50 kg 60 kg 70 kg 80 kg 90 kg 100 kg
14 km per uur 250 kcal 290 kcal 340 kcal 390 kcal 440 kcal 490 kcal
16 km per uur 300 kcal 350 kcal 410 kcal 470 kcal 530 kcal 590 kcal
18 km per uur 350 kcal 410 kcal 480 kcal 550 kcal 620 kcal 690 kcal
20 km per uur 400 kcal 480 kcal 560 kcal 640 kcal 720 kcal 800 kcal
25 km per uur 500 kcal 600 kcal 700 kcal 800 kcal 900 kcal 1000 kcal
30 km per uur 650 kcal 780 kcal 910 kcal 1040 kcal 1170 kcal 1300 kcal
35 km per uur 850 kcal 1020 kcal 1190 kcal 1360 kcal 1530 kcal 1700 kcal

Fietsen (20 km/uur) en calorieen verbranden

Wil je snel zien hoeveel calorieen je verbrandt bij Fietsen op een bepaald gewicht gedurende een bepaalde tijd, gebruik dan onderstaande tabel. In onderstande tabel zijn we uitgegaan van een snelheid van 20 kilometer per uur. Voor een exacte berekening, gebruik dan onze tool om het aantal verbrandde calorieën uit te rekenen dat je verbrandt met fietsen.

Duur 50 kg 60 kg 70 kg 80 kg 90 kg 100 kg
15 minuten 106 kcal 127 kcal 148 kcal 169 kcal 190 kcal 211 kcal
30 minuten 211 kcal 253 kcal 296 kcal 338 kcal 380 kcal 422 kcal
45 minuten 317 kcal 380 kcal 444 kcal 507 kcal 570 kcal 634 kcal
60 minuten 422 kcal 507 kcal 591 kcal 676 kcal 760 kcal 845 kcal
90 minuten 634 kcal 760 kcal 887 kcal 1014 kcal 1140 kcal 1267 kcal

De elektrische fiets (e-bike) en calorieën verbranden

Er zit een groot verschil in het aantal calorieën dat je verbrandt met een elektrische fiets of met een normale fiets. De fietsondersteuning zorgt voor een sterke afname in het aantal verbrandde calorieën. Gebruik onze rekentool om uit te rekenen hoeveel calorieën je ongeveer verbrandt op een e-bike met gemiddelde ondersteuning of gebruik de tabel hieronder om snel een schatting te krijgen van het aantal verbrandde calorieën dat je verbrandt met het fietsen op een e-bike (gemiddelde ondersteuning, 20 km/uur)

Duur 50 kg 60 kg 70 kg 80 kg 90 kg 100 kg
15 minuten 46 kcal 56 kcal 65 kcal 74 kcal 81 kcal 93 kcal
30 minuten 92 kcal 111 kcal 130 kcal 148 kcal 162 kcal 185 kcal
45 minuten 138 kcal 167 kcal 195 kcal 222 kcal 243 kcal 277 kcal
60 minuten 185 kcal 222 kcal 259 kcal 296 kcal 333 kcal 370 kcal
90 minuten 276 kcal 333 kcal 390 kcal 444 kcal 495 kcal 555 kcal

Fietsen tegen de wind, in peletons en op barrels

Er zijn veel factoren die ook invloed hebben op het aantal calorieën dat je verbrandt tijdens het fietsen. Er is een groot verschil of je 20 kilometer per uur fietst met een windje in de rug of met een forse wind tegen. Bij wind tegen zal je veel meer energie moeten verbranden om die 20 kilometer per uur te halen, en daardoor ook veel meer calorieën verbranden tijdens het fietsen.

Dit zelfde geldt ook voor het fietsen in een peleton, of in het wiel van iemand anders. De zuigende werking vanje voorganger (slipstream) zal ervoor zorgen dat je veel makkelijk de trappers rond kan laten draaien dan de persoon die vooraan rijdt. Je merkt het verschil pas echt goed als je binnen een meter afstand van je voorganger rijdt. 

Fietsen op een barrel werkt ook weer hetzelfde. Om vooruit te komen heb je meer energie nodig dan iemand die fietst op een goede fiets, met harde banden, zonder slingers in het wiel. Wil je dus meer calorieën verbranden bij een bepaalde snelheid, zorg er dan voor dat je op een barrel rijdt met lekkere zachte banden. 

Vragen of opmerkingen over het verbranden van calorieën door te fietsen, laat dan hieronder een reactie achter.


Copyright © 2018 / contact : i n f o @ calorieenverbranden .nl